رئیس کمیسیون امنیت ملی معتقد است که اتحادیه اروپا پیشروی قابل

گروه سیاسی مشرق - رویکرد جدید دستگاه دیپلماسی دولت یازدهم در مذاکرات هسته‌ای و همچنین افزایش اقدامات مداخله جویانه غرب و اتحادیه اروپا به بهانه‌های حقوق بشری به وضوح نشان داد که غرب به دنبال تغییر فاز مذاکرات هسته‌ای و گره زدن مذاکرات به ادعاهای حقوق بشری است.

تاکید چند باره بر روی میز بودن همه گزینه‌ها، تاکید بر برچیدن برخی تاسیسات هسته‌ای کشور، ورود به مساله توان‌مندی موشکی جمهوری اسلامی ایران، مطرح کردن ادعاهای نقض حقوق بشر در ایران، اهدای جایزه ساخاروف به دو تن از محکومان جرایم امنیتی، دیدار «کاترین اشتون» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با یکی از محکومین فتنه 88 به عنوان مدافعان حقوق بشر و اظهارات مداخله جویانه بان‌کی‌مون درمورد آزادی سران فتنه نمونه‌هایی از این پیشروی است.

یکی از نشانه‌های مشخصی که بر جدی بودن طرح مباحث حقوق بشری بر ضد جمهوری اسلامی ایران وجود داشت، بیانیه‌ای بود که بان کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد پس از دیدار جنجالی اشتون، منتشر کرد که در آن به صراحت به دولت روحانی به‌خاطر عدم تحقق وعده‌های حقوق بشری تاخته بود. یکی از خواسته‌های بان‌کی‌مون، آزادی میرحسن موسوی و مهدی کروبی، سران فتنه 88 بود که با واکنش تند نمایندگان مجلس شورای اسلامی و بسیاری از مسئولین نظام قرار گرفت.

افزایش تحرکات غرب به بهانه‌های حقوق بشری علیه ایران اما به اینجا ختم نشد و اتحادیه اروپا سرانجام قطعنامه ضدایرانی خود را «به‌عنوان یک راهبرد در قبال ایران» به تصویب رساند. این قطعنامه در 23 بند توسط کمیته روابط خارجی اتحادیه اروپا پیشنهاد و به تصویب رسیده که از این بندها، بیشترین تعداد یعنی 8 بند از این قطعنامه به مسائل حقوق بشری اختصاص دارد. در بخش حقوق بشری این قطعنامه، از آزادی كسانی كه زندانیان عقیدتی خوانده می‌شوند استقبال شده است، همچنین از اعطای جایزه ساخاروف به «نسرین ستوده»، کسی که در رسانه‌های غربی فعال حقوق بشر خوانده می‌شود، استقبال كرده و آزادی زندانیان به اصطلاح سیاسی و مدافع حقوق بشر را که از جمله محكومان فتنه 88 هستند را خواستار می‌شود. گزارش قطعنامه 23 بندی اتحادیه اروپا علیه ایران چندی پیش در مشرق منتشر شد که در اینجــا می توانید به تفصیل بخوانید؛

با توجه به اهمیت افزایش اقدامات مداخله جویانه غرببه بهانه‌های حقوق بشر و تلاش آنها برای موازي شدن مباحث هسته‌اي با موضوعات حقوق بشري با نمایندگان و شخصیت‌های سیاسی در این خصوص به گفت و گو پرداختیم. علاء الدین بروجوردی نماینده مردم بروجرد و رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی یکی از افرادی بود که در حاشیه جلسه علنی مجلس در این مورد نظر او را جویا شدیم.

تحلیل بروجردی از ارتباط عقب‌نشینی‌های دستگاه دیپلماسی با مطرح شدن ادعاهای «حقوق بشری»

- در ادامه گفت و گوی کوتاه خبرنگار سیاسی مشرق با علاء الدین بروجوردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی را می‌خوانید؛

مشرق: چه رابطه‌ای بین توقف پیشروی های هسته‌ای ایران بعداز توافقنامه ژنو با پیشروی گام به گام غرب در موضوعات حقوق بشر و افزایش فشارها به ایران وجود دارد؟

من معتقد هستم که کلام رهبر انقلاب در موضوع هسته ای بسیار هوشمندانه و حکیمانه بود. ایشان از «نرمش قهرمانانه» اسم بردند. یعنی امروز ما بر خلاف گذشته که وزرای خارجه سه کشور انگلیس، آلمان و فرانسه در تهران در برابر این درخواست وزیر خارجه ما که 20 دستگاه سانتریفیوژ داشته باشیم با تفرعن و تکبر پاسخ دادند که ما حتی اجازه داشتن 2 سانتریفیوژ را هم به شما نخواهیم داد و ما امروز دارای 19 هزار دستگاه سانتریفیوژ نصب شده هستیم، این به معنی قهرمانی جمهوری اسلامی است و ما توانستیم با اتکا به خودمان به چنین ظرفیتی دست پیدا کنیم. این پیشینه به این معنی است که ما پیروز این مصاف 10 ساله با غرب بوده ایم و «قهرمان» هستیم.

با در نظر گرفتن این موضوع، قهرمان هم می‌تواند در برابر مصالح و منافع خودش برخی نرمش هارا انجام دهد. به نظر من اگر در عرصه هسته‌ای هوشمندانه حرکت کنیم می‌توانیم از این گذرگاه عبور کنیم و منافع خودمان را محقق کنیم.

موضوع «هسته‌ای» فقط هسته‌ای است و مباحث «حقوق بشر» و «موشک های بالستیک» هیچ جایگاهی در مذاکرات ندارد و غرب این موضوع را به خوبی می‌داند و پذیرفته است؛ زیرا زمانی که مباحث موشک های بالستیک را مطرح کرد جواب محکمی از جمهوری اسلامی گرفت و ما گفتیم که فقط در موضوع هسته‌ای بر سر میز مذاکره بحث می‌کنیم.

مشرق: از نظر شما قطعنامه 23 بندی اتحادیه اروپا علیه ایران بر خلاف روند توافقات ایران و غرب نبود؟

نه، این قطعنامه برای اتحادیه اروپا نیست. این قطعنامه برای پارلمان اروپا است نه برای اتحادیه اروپا. به این معنی که الزامی برای اجرای آن وجود ندارد. دولت ها هنوز تصمیمی در این زمینه نگرفته‌اند و به نظر من دولت‌ها می‌خواهند رویکرد جدید و تعاملی خود را ادامه دهند.

مشرق: به نظر شما رویکرد دولت‌های غربی و اتحادیه اروپا این نیست که موضوعات هسته‌ای را به سمت مسائلی چون حقوق بشر منحرف کنند و اقدامات اخیر غرب در این عرصه قابل توجه نیست؟

ورود غرب به مسائل «حقوق بشر» موضوع جدیدی نیست و ما چند 10 سال است که درگیر مباحث «حقوق بشر» هستیم. هر سال بر علیه ما قطعنامه تصویب می شود. بحث «حقوق بشر» میدان جنگ دیگری است که با غربی‌ها مواجه هستیم.

مشرق: اقدامات اخیر آنها و پیشروی قابل توجه آنها در موضوع «حقوق بشر» حائز اهمیت نیست؟

نه. ما حتی در یک مورد موفق شدیم حد نصاب آنها را بشکنیم و حتی از قطعنامه‌ای که آنها هر ساله علیه ما تصویب می کردند رها شدیم. ما باید تلاش کنیم با ارتباط هر چه بیشتر با کشورهای دیگر، اجماع آنها را بشکنیم.




نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    0 0
    مشرق دست مریزاد ... الحق که شایسته ای
  • میترا1 ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    0 0
    جناب بروجردی ممنون از تحلیلتون ! شهدا شرمنده ایم ! کاش کمی ازحصاری که بدور خود کشیده اید خارج شوید و به میان مردم بیایید تا تحلیل عوام !!!! را هم بشنوید و تنفر انان را از این بیانیههای غربیان متوجه شوید . الحق که سیاستمدران ما هیچگاه پیشرو نبوده اند و باید بدوند تا خود را به امام امت و امت امام جامعه برسانند ! مشرق بازم تائید نکن ! سیاستت تغییر کرده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ناشناس ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    0 0
    تا قبل از توافق ژنو نگرانی اصلی غرب پیشرفت های هسته ای ایران بود اما بعد از توافق وقتی ما در برنامه هسته ای عقب نشینی کردیم و با تعلیق بیش از 70 درصد تاسیسات غنی سازی نگرانی آنها را بر طرف کردیم غرب بدنبال بهانه جویی جدید یعنی حقوق بشر رفت تا تحریمها را به این بهانه ادامه دهند .
  • جواد ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    0 0
    واقعا تحلیل خجالت آوری ارایه کردن.
  • مصطفی ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    0 0
    خوب یادمه زمانی که ... در انرژی هسته ای رو 6 ماه بستند.اون زمان خاویرسولانا جای اشتون بود.می بردند در ارتفاعات شمال تهران (جایی مربوط به وزارت خارجه) بهش بهترین غذا رو میدادند اونم هی میگفت خبرای بدی براتون دارم ...تا اینکه دولت نهم ودهم بساط شون جمع کرد ولی باز متاسفانه ظریف و روحانی کوتاه میان
  • یک دانشجو ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    0 0
    پارلمان اروپا سنگی انداخته است تا وضعیت را ارزیابی کند سپس اگر واکنش قاطعی ایران نداد سپس دولتهایشان واتحادیه وارد عمل شده وشرط وشروط می گذارند
  • ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    0 0
    نه دستگاه دیپلماسی عقب نشینی کرده و نه موارد نقض حقوق بشر صرفا ادعا است - بلکه شماها حاضر نیستید واقعیتها را قبول کنید
  • مجنون ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    0 0
    آفرین به تو که واقعیت هایی که آمریکایی ها می گن رو باور کردی بچه زرنگ
  • علی ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    0 0
    اره. موافقم باهات
  • ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    0 0
    جانم تو بگو کجاش اشتباه بود ما هم بفهمیم!
  • ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    0 0
    عقب نشینی از نظر شما یعنی چه؟اینکه همه چیز پلمپ شد وعملا دیگه تاسیسات هسته ای خروجی نداره لابد پیشرویه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • علی ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    0 0
    اگریک تحلیی می خوای ببینی که اینده ات را بخطر نینذازه ومادام العمر سمت هایی مثل معاون وزیر ونمایندگی مجلس داشته باشی این تحلیل راببین
  • ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    0 0
    بد نگفته که پارلمان اروپا کاره ای نیست و ما طرف مذاکره اتحادیه اروپا هستیم. با سیاست رفتار کنیم ولی منافعمون رو لحاظ کنیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس